23 Temmuz 2012 Pazartesi

gullac



ramazan geldi hosgeldi.. kimi bulundugu yerin gunesle iliskisine gore oruc tutar, ki amsterdam'da gunes gormezken saat 22:00'da orucun acilmasini pek ikna edici bulamiyorum?!. kimi zekat verir. kimi yer icer.. hosgorudur, sabirdir.. her gune, insana, dine, dile yansir. hayirli ramazanlar demek icin ararsin buyuklerini.. taksiden inerken, markete girerken selamlarsin benzer sekilde, guler yuzle.. hosgeldin ramazan.

ramazan, her sene benim icin kiymetli olan babacigimin sofrasini kurmak. onun cocuksu bekleyesine eslik etmek. ekmekleri isitip, cayi demlemek. tulum peynirini, zeytini ve hurmayi sofraya getirmek. yemek pisirmek ya da evdekini isitmak. corbasini kaynatirken tencerenin uzerine tabagini koymaktir. trt'de takip edilen ankara icin iftar vakti saatinin tik taki bir de eve tatli bir telas katan ezan'in ilk duyuldugu an gibisi yok. bu sene her sene benim icin kiymetli olan babacigimdan uzak bir sene.. hmm yeter bu kadar..


cumartesi gunu BY'imin kankisi ayni zamanda nikah sahidimiz misafirimiz oldu. kahvalti sonrasi gezmece tozmaca. edam'da peynir pazarina heyecanla gidip sadece tek bir dukkani acik gormek. daracik sokaklarinda dolanip, sirin evlerine bakip o evde kac neslin yasadigini dusunmek ve daha kalicisi evin onundeki zigonun uzerinde bedava eskiler arasindan secmece yeni-eski bir kadehimizin olmasi.. hop bu bizi kesmez diyerek volandam'a yol aldik. ey araba sen ne sugar birseysin.. edam volendam arasindaki yolda durup gipgri olsa da ucsuz bucaksiz denize karsi bakip vay be demek..

volendam'a vardigimizda pek vaktimiz olmadigi icin bir kez daha marken'e el salladim. valide sultan geldiginde gitmek kismet olur umarim..

telasla yuvaya donup kendimize bir turk bakkal bulduk ve ben iste o an aman da aman heyecanla, mutlulukla gullacima kavustum. turkiye'deki gibi kiytirik bir torba icerisinde degil, ankara'dan gelme kutu icerisinde sunuluyor. boylece gullacin kirilip parca pincik olma riski en aza indirgenmis. eve gelip soframizi kurduktan sonra hemen gullaci da tatlandirdim.. nasil mi? iste tarif geliyor....

malzemeler
gullac (5 yaprak kullandim)
dovulmus ceviz veya findik (karadenizli oldugum icin gullaci findikli ogrendim, sevdim)
1 litre sut
1 su bardagi seker (isterseniz artirabilirsiniz)
suslemek icin nar taneleri ve dovulmus antep fistigi

yapilisi
valide sultani arayip tarif istedim tabi : )
sut ile sekeri karistirip bir tasim kaynatin
biraz ilimasini bekleyin (ilik ile sicak arasi olacak)
buharlasmasini hayalete benzettigim icin casper'lar bitene dek bekleyin
parmaginiza degince dayanilacak kadar ve de hafif yakacak kadar sicak olsun
sanirim gayet acik, degil mi? hani derece olaydi da olcup soyleseydim daha da bi tam olacakti
sonracima, benim gullac yapmak icin derin yuvarlak tepsim olmadigindan evdeki borcama tikistirmam gerekiyordu
2 gullac yapragini el kadar parcalara ayirip sekerli sute batirip borcama dizdim
hayali bir cizgi cizip yarisina dovulmus findik kalan yarisina da ceviz ilave ettim
3 gullac yapragini benzer sekilde parcalayip sekerli sutun oldugu tencereye daldirip findik ve cevizimin uzerini kapladim

borcamdaki kalinligi yaklasik bir parmak kadar oldu
sutu emince biraz daha kabarmis olabilir  : )
eger gullaci islak ve sutunu bol seviyorsaniz sutunuz bitinceye dek gullacin uzerine ilave edin
neticede sut gullaci gececek ve uzerini kaplayacak
onerim kalan sutu yavas yavas dokmeniz, gullac sutu emdikce ilave etmeniz
tatliniz soguduktan sonra agzini kapatip buzdolabina atin
1-2 saat sonra yemeye hazir
sofraya getirirken nar ve veya dovulmus fistik ile susleyebilirsiniz
evde yoksa, bulamiyorsaniz hic onemli degil.. tatlinizin uzerine biraz dovulmus findik ya da ceviz serpip sunabilirsiniz..

gullaci yaptiginiz gun dahil olmak uzere 2-3 gun icerisinde bitirmenizi oneririm..

afiyet olsun..





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder